Zgłaszamy znak towarowy do Urzędu Patentowego

Zanim jednak to zrobimy dobrze jest ustalić, czym właściwie znak towarowy jest. Według ustawy z dnia 30.06.2000 roku o prawie własności przemysłowej, znak towarowy jest po prostu przedstawieniem graficznym, służącym do odróżniania produktów różnych firm konkurujących ze sobą na rynku. Znakiem towarowym może być jednak nie tylko kompozycja kolorystyczna, ornament czy forma przestrzenna, ale również mniej oczywisty – sygnał dźwiękowy.

Skąd wiemy, czy jakiś znak towarowy nie jest już zajęty?

W zasadzie naszym obowiązkiem przed pójściem do Urzędu Patentowego jest sprawdzenie, czy dany znak towarowy, który mamy na myśli, nie jest czasem wykorzystywany już przez kogoś innego. Zadanie to nie jest trudne – wystarczy na stronie Urzędu Patentowego sprawdzić aktualną bazę zarejestrowanych i zgłoszonych w Urzędzie znaków. Na wszelki wypadek dobrze jest sprawdzać nie tylko krajowe, ale i zagraniczne rejestry. Jeśli bowiem wymyślony przez nas znak będzie podobny do już zarejestrowanego, to prawdopodobieństwo, ze nasz zostanie odrzucony, jest bardzo duże.

 

Czy znak towarowy musi być czymś nowym?

Z reguły znaki towarowe wymyślane są przez przedsiębiorców na potrzebę chwili oraz na potrzeby nowo powstałej firmy. Zdarza się jednak, że do Urzędu zgłaszane są znaki będące już przez jakiś czas użytkowane przez daną firmę do oznaczania własnych produktów czy usług. Jeśli z kolei znak towarowy był wykonywany na nasze specjalne zlecenie, warto postarać się o nabycie praw autorskich do tego znaku, by uniknąć w przyszłości jakichkolwiek nieporozumień czy niesnasek.

2 komentarze Dodaj komentarz

  1. Marcin napisał(a):

    Wszystko fajnie opisane, dzięki za wskazówki!

  2. Wiola napisał(a):

    Konkretnie i na temat – i wiem już co powiesz.

Odpowiedz na „MarcinAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *